Valószínűleg senkinek sem kell bemutatni a nagybetűs unalom állapotát, és az azzal járó “vánszorgó idő”, fizikai tünetek és a “soha-nem-lesz-vége” kilátástalanság érzéshármasát. A zenélés ezen is segít, pontosabban a zenélés közben megtapasztalt flow-élmény, ahogy azt Csíkszentmihályi Mihály kifejtette.
A magyar származású pszichológus elmélete az unalom teljes ellentéteként jelöli meg a flow-élményt, ami egyfajta elmélyült tudatállapotként írható le. Ilyenkor a célunk nem irányul másra, csupán a szeretett tevékenység végzésének örömére. Kerülhetünk flow-ba ruhahajtogatás, falfestés vagy munkavégzés közben is, de tény, hogy sportolók vagy zenészek gyakrabban számolnak be az élmény eléréséről.
Gyakorold a flow-t!
Különösen az amatőr, nem teljesítményorientált zenetanulásnál lehet hasznos iránytű a flow megtapasztalása. Kutatás igazolja, hogy egy zeneóra pozitív pszichés hozadékából többet kapnak az amatőrök, mint a profik, hiszen kevésbé kötik őket a külső elvárások. Csíkszentmihályi 8 tényezőt határoz meg, melyek elősegítik az élményt – ahogy azt sok zenetanár tudatosan vagy ösztönösen alkalmazza.
Az első hármat felfoghatjuk előfeltételekként, az utána következőket az elmélyülés közbeni tapasztalatokként, a nyolcadikat pedig mint következmény.
Sorban így következnek:
- A célok egyértelmű megfogalmazása, visszajelzés létrejötte ezekről
- Kihívás és képességek összhangja
- Tevékenység és figyelem összeolvadása
- Összpontosítás
- Kontroll teljes átélése
- Az én-tudat megszűnése
- Időérzékelés megváltozása
- Örömforrássá válik a tevékenység puszta végzése
Érdekes kiemelni a sorból például a második előfeltételt, mely szerint a flow elérésének egyik kritériuma a kihívások és képességek összhangban állása. Ha a feladat meghaladja képességeinket, akkor feszültség, szorongás alakulhat ki bennünk, ha viszont túl könnyűnek bizonyul, az először ellazuláshoz, majd unalomhoz vezet. Bár Csíkszentmihályi szerint a zeneszerzés és az improvizáció azok a zenei tevékenységek, melyek leginkább kedveznek az elmélyülésnek, azonban nem lehetetlenség kevésbé gyakorlottaknak sem az elérése: ehhez viszont fontos ügyelni a fentebb említett előfeltételre, vagyis a kihívások és képességek összhangjára. Ha ez teljesül a többi előfeltétellel együtt, akkor többek között átélhetjük az én-tudat megszűnésének, a kontroll gyakorlásának és az időérzék teljes elvesztésének érzését, ami maga a flow!
Rutinszerű elmélyülés
A zenetanulás (és tanítás!) izgalmának, kihívásának megértéséhez remek teoretikus hátteret ad Csíkszentmihályi elmélete. Van azonban az unaloműzésnek egy gyakorlatiasabb aspektusa: a gyakorlással töltött idő. A gyakorlással töltött órák ugyanis a napi, heti rutinunk részévé válnak: strukturát adnak, elfoglaltságot, ami közben szintén nehezebb unatkozni, mintha semmit vagy kevésbé kreatív tevékenységet végeznénk. Ha a zenélés közösségi módját választjuk, még messzebb repül az unalom, és boldogsághormonokat, társas kapcsolatokat kapunk. A flow-t értelmezhetjük amolyan “hab a tortán” állapotként, az unalom ellen maga az odavezető út is remek megoldás!
Tapasztald meg te is a flow élményt Franczia Dani örömdobolásán, az interaktív hangfürdőn, vagy JaMese foglalkozásain.
Forrás:
- Seres Borbála: Gondolatok a Flow-élményről a gyakorlás és az előadás tükrében
- Az éneklés közösségépítő erejéről (angolul):The neurochemistry and social flow of singing: bonding and oxytocin
- Az éneklés jótékony hatásáról (angolul): Does singing promote wellbeing?