A Hangjáték a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Főváros zenei fejlesztési programja.

Mozart és a Matek

Hogyan fejleszti a zenélés a matematikai gondolkodást?

Rakjuk a gyermeket a hangfal elé, indítsuk el a Klasszikus Kedvencek első CDjét, és a gyerek év végén kitűnő lesz. A képlet nem ennyire egyszerű, de bizonyított, hogy a zenélés a matematikai gondolkodást is fejleszti, már ovis korban.

Matekzsenik egycsapásra

A híres kisérlet, ami lebutítva a “hallgass Mozart-ot, okos leszel” verzióban terjedt el Frances Rauscher, a csellóművészből lett kutató kísérlete. Kimutatta, hogy Mozart zenéjének hallgatása ideiglenesen stimulálja az egyetemi hallgatók tanulékonyságát, így értendő, hogy „okosabbak lesznek”. A média rögtön felkapta és leegyszerűsítette az eredményeket, ami ellen Rauscher több ízben is tiltakozott. Hangsúlyozta: valódi eredményeket csak átgondolt, hosszú távú pedagógiai erőfeszítésekkel érhetünk el.

Mikor, mennyit és hogyan?

Összegezve az eddigi tudományos eredményeket, az alábbi támpontokat érdemes szem előtt tartani a gyerekek zenei nevelésénél:

  • Legjobb eredményeket azok a gyerekek érték el, akik már óvodás korban részesültek zenei nevelésben
  • A zenei foglalkozások hosszabb távon éreztetik hatásukat, javasolt minimum két évig folytatni a zenélés valamilyen formáját
  • A zene mozgással, ritmusjátékokkal összekötve még hatékonyabban fejleszt

Kiegyenlíti a hátrányokat

Rauscher egy másik kísérletében hátrányos helyzetű gyerekek fejlődését követték több, mint egy évig. Három hátrányos csoport vett részt egy kodályi alapokon szervezett programban: népi játék és énekes-mozgás, hangszerjáték és éneklés volt a foglalkozások része. Egy év után összevetették eredményeiket egy csak természettudományos képzést kapó hátrányos helyzetű csoporttal, és egy jól szituált, ezért külön képzésben nem  részesülő kontrollcsoporttal. A zenélő gyerekek egy év alatt behozták lemaradásukat jólszituált társaikkal szemben, sőt a ritmushangszereket is használó csoport még le is körözte matematikában a kontrollcsoportot.

Zene és Matek

Hogy a ritmusnak mennyi köze van a számoláshoz, azt könnyű belátni, ezért is segíthetett olyan sokat a gyerekeknek a ritmushangszerekkel való foglalkozás a fenti kísérletben. Ugyanígy megvan a zenei megfelelője a matematikai gondolkodás alapjaként számon tartott három képességnek:

  • Számlálás – ritmus
  • Számok közelítő nagysága (mérés) – magas és mély hangok, gyors és lassú tempó
  • Geometriai tulajdonságok és kapcsolatok – hangmintázatok, kottakép

Külön kiemelhető a zenélés jótékony hatása a térbeli tájékozódásra, illetve az alapvető fontosságú térbeli-időbeli gondolkodásra (spatial-temporal reasoning) – a Mozart-hatás is ez utóbbit dokumentálta. A térbeli-időbeli gondolkodás a geometrián kívül sok más természettudományos területhez is alapot ad, ezért is éri meg kora gyerekkorban készség szintre fejleszteni. Hasonló alapon segít a zenélés (és táncolás!) sokat a nehezebben tájékozódó időseknek, az Alzheimer-kórral élőknek is. De vissza a korai évekhez és a tanuláshoz: a témának mára jelentős irodalma van, és joggal gondolhatjuk, hogy Kodály Zoltán és Kokas Klára országában evidencia a korai zenei fejlesztés. A Hangjáték program keretein belül Paár Julcsi foglalkozásai, a Zeneovi és az Ukulele, tanulj vele! foglalkozások szólnak a legfiatalabb korosztálynak.

Forrás:

OSZD MEG ISMERŐSEIDDEL:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email