„Pisti jó, mert bömböl mint a rádió„
A képlet akár ilyen egyszerű is lehetne: ha szabadon hagyjuk kibontakozni a gyerekek veleszületett zeneiségét (és bírja a dobhártyánk), sok egyéb előny mellett a társas készségeik is fejlődnek: “jó” gyerekeket kapunk.
Megéri a befektetett türelem: egyre több kutatás igazolja, hogy a zenélés nem csak motorikus és szellemi téren fejleszt, hanem megértőbbé, kedvesebbé, röviden empatikusabbá teszi a gyerekeket.
Hogyan fejleszti a zenélés az empátiát ?
Már pusztán zenehallgatás közben is aktiválódnak az úgynevezett tükörneuronok: azok az idegsejtek amelyek agyunkban tükrözik egy másik ember cselekvését. Az utánzással tanuló gyerekeknél ezek kiemelten fontosak, segítségükkel alakul ki a csecsemő kapcsolata a külvilághoz, tanulja meg értelmezni a hozzá legközelebb állók jeleit. De fontosságuk később is megmarad, minden tanulási folyamat, és társas kapcsolat során.
Egyszerre dobban
A közös zenélés ezen felül együttműködést feltételez, azaz egy közös szabályrendszer elfogadását és összmunkát egy cél elérése érdekében. Ezt a gyerekek ráadásul testileg is összehangolva tapasztalhatják meg. A ritmus hatására ugyanis szívritmusuk, légzésük is harmonizálódik, “egy húron pendülnek”, azaz testi érzetek is támogatják a közös cselekvést.
Számos elmélet szerint a zene éppen emiatt az összetartó erő miatt alakult ki, és terjedt el minden emberi kultúrában. A kutatások újra és újra alátámasztják a zenélés jótékony hatásait nem csak egyéni, hanem közösségi szinten is. Már iskolás kor előtt érdemes megalapozni azokat a társas készségeket, amelyeket a zenélés bizonyítottan fejleszt: a tervezés, érzelmek szabályozása, együttérzés, együttműködés képességeit.
„A gyermek ösztönszerű, természetes nyelve a dal, s minél fiatalabb, annál inkább kívánja mellé a mozgást. (…) A zene és testmozgás szerves kapcsolata: énekes játék a szabad ég alatt, ősidők óta a gyermek életének legfőbb öröme. Ez ősi játékok fenntartása elsőrendű kulturális és nemzeti érdek.” -Kodály Zoltán
Külön jó hír, hogy ez az érzelmi iskola kevés eszközzel, némi tudatossággal és odafigyeléssel kivitelezhető. A Kokas-módszertől a Kodály Zoltán által lefektetett koncepcióig, az euritmiától az improvizáció és tánc alkalmazásáig széles eszköztár áll a pedagógusok és szülők rendelkezésére. A Hangjáték programjai közül Demel Éva Kokas foglalkozásait, és Paár Julcsi énekes és zeneterapeuta játékos foglalkozásait ajánljuk sok szeretettel.
Forrás:
- A Kodály idézet forrása: Kodály, Z. 1975. A zene mindenkié. Budapest: Zeneműkiadó.
- Uzsalyné Dr. Pécsi Rita: Az érzelmi intelligencia fejlesztése zenével (disszertáció)
- A zene empátia-növelő hatását mérő kutatás (Rabinowich): Long-term musical group interaction has a positive influence on empathy in children
- Cikk a zenélés fejlesztő hatásairól (angolul): Learning a musical instrument boosts kids’ brains
- Kutatás a zene és empátia viszonyáról (angolul): Music, empathy and cultural understanding
- Tükörneuronok, az empátia segítői