A Hangjáték a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Főváros zenei fejlesztési programja.

Zene és empátia

„Pisti jó, mert bömböl mint a rádió

A képlet akár ilyen egyszerű is lehetne: ha szabadon hagyjuk kibontakozni a gyerekek veleszületett zeneiségét (és bírja a dobhártyánk), sok egyéb előny mellett a társas készségeik is fejlődnek: “jó” gyerekeket kapunk. 

Megéri a befektetett türelem: egyre több kutatás igazolja, hogy a zenélés nem csak motorikus és szellemi téren fejleszt, hanem megértőbbé, kedvesebbé, röviden empatikusabbá teszi a gyerekeket. 

Hogyan fejleszti a zenélés az empátiát ?

Már pusztán zenehallgatás közben is aktiválódnak az úgynevezett tükörneuronok: azok az idegsejtek amelyek agyunkban tükrözik egy másik ember cselekvését. Az utánzással tanuló gyerekeknél ezek kiemelten fontosak, segítségükkel alakul ki a csecsemő kapcsolata a külvilághoz, tanulja meg értelmezni a hozzá legközelebb állók jeleit. De fontosságuk később is megmarad, minden tanulási folyamat, és társas kapcsolat során. 

Egyszerre dobban

A közös zenélés ezen felül együttműködést feltételez, azaz egy közös szabályrendszer elfogadását és összmunkát egy cél elérése érdekében. Ezt a gyerekek ráadásul testileg is összehangolva tapasztalhatják meg. A ritmus hatására ugyanis szívritmusuk, légzésük is harmonizálódik, “egy húron pendülnek”, azaz testi érzetek is támogatják a közös cselekvést. 

Számos elmélet szerint a zene éppen emiatt az összetartó erő miatt alakult ki, és terjedt el minden emberi kultúrában. A kutatások újra és újra alátámasztják a zenélés jótékony hatásait nem csak egyéni, hanem közösségi szinten is. Már iskolás kor előtt érdemes megalapozni azokat a társas készségeket, amelyeket a zenélés bizonyítottan fejleszt: a tervezés, érzelmek szabályozása, együttérzés, együttműködés képességeit. 

„A gyermek ösztönszerű, természetes nyelve a dal, s minél fiatalabb, annál inkább kívánja mellé a mozgást. (…) A zene és testmozgás szerves kapcsolata: énekes játék a szabad ég alatt, ősidők óta a gyermek életének legfőbb öröme. Ez ősi játékok fenntartása elsőrendű kulturális és nemzeti érdek.” -Kodály Zoltán

Külön jó hír, hogy ez az érzelmi iskola kevés eszközzel, némi tudatossággal és odafigyeléssel kivitelezhető. A Kokas-módszertől a Kodály Zoltán által lefektetett koncepcióig, az euritmiától az improvizáció és tánc alkalmazásáig széles eszköztár áll a pedagógusok és szülők rendelkezésére. A Hangjáték programjai közül Demel Éva Kokas foglalkozásait, és Paár Julcsi énekes és zeneterapeuta játékos foglalkozásait ajánljuk sok szeretettel.

Forrás: 

OSZD MEG ISMERŐSEIDDEL:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email